facebook youtube
Obecnie znajdujesz się: Aktualności
Poznajemy Polskę

data dodania: wtorek 30 maja 2023
W dniach 22-24 maja 2023 uczniowie klas II oraz III Technikum Usług Gastronomicznych zwiedzali dawną stolicę Polski – Kraków.
Po przyjeździe na miejsce uczestniczyliśmy w lekcji muzealnej, która odbyła się w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa – Rynku Podziemnym, gdzie pani przewodnik w ciekawy sposób przybliżyła nam historię Krakowa oraz podzieliła się różnymi ciekawostkami na temat obyczajów jego mieszkańców. Następnie pojechaliśmy do Ogrodu Doświadczeń imienia Stanisława Lema, gdzie spędziliśmy czas, łącząc przyjemne z pożytecznym, czyli ucząc się poprzez zabawę, ponieważ na sześciu hektarach parkowej zieleni znajdują się oryginalne duże urządzenia, których zadaniem jest pobudzanie do myślenia w taki sposób, by nauka stała się zabawą.

Drugi dzień wycieczki spędziliśmy w centrum Krakowa. Zwiedziliśmy Katedrę Wawelską – Groby dawnych królów Polski oraz członków ich rodzin, a także słynnych twórców kultury polskiej, w tym A. Mickiewicza i J. Słowackiego. Widzieliśmy słynny Dzwon Zygmunta. Zwiedziliśmy Dziedziniec najstarszego uniwersytetu w Polsce, czyli Uniwersytet Jagielloński, także Kościół Mariacki i Sukiennice. Miło spędziliśmy czas na Starym Rynku, gdzie stoją min. dorożki i pomnik Adama Mickiewicza. Kolejnym punktem naszej wizyty w Krakowie była Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Mieliśmy tam okazję na żywo ujrzeć słynne dzieła min. Jana Matejki, Władysława Podkowińskiego czy Józefa Chełmońskiego.

Ostatnim miejscem w drugim dniu wycieczki, który bardzo nas zafascynował, był powstały w stylu eklektycznym Teatr im. Juliusza Słowackiego. Pan przewodnik w bardzo interesujący sposób przedstawił nam dzieje teatru od jego powstania w 1893 roku aż do współczesności. Mieliśmy również okazję zajrzeć za kulisy, na scenę. Byliśmy w garderobie Ludwika Solskiego, aktora i dyrektora tegoż teatru w latach 1905 – 1913. Jej ściany pokryte są freskami, malowidłami portretów, karykatur, wierszyków i autografów przyjaciół i znajomych aktora, a także wielu artystów ówczesnych, w tym Kazimierza Przerwy – Tetmajera czy Heleny Modrzejewskiej, oraz współczesnych, jak W. Szymborska czy Gustaw Holoubek. Ostatni dzień wycieczki rozpoczął się od lekcji: „Polskie dywizjony” i wizyty w hangarach Muzeum Lotnictwa Polskiego, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć samoloty, śmigłowce oraz szybowce z lat 1909 – 1920. Na koniec naszej wizyty w Krakowie przejechaliśmy autokarem do dzielnicy żydowskiej dawnego miasta Kazimierz. Tu zwiedziliśmy jedną z najstarszych zachowanych synagog w Polsce tzw. Starą Synagogę. Wzniesiona została w XV wieku w stylu gotyckim i stanowi jeden z najcenniejszych zabytków żydowskiej architektury sakralnej w Europie. Tu również wzięliśmy udział w lekcji muzealnej, podczas której dowiedzieliśmy się wiele ciekawych historii związanych z tradycją żydowską.

Opiekę nad grupą sprawowały panie: mgr Alicja Perlikowska, mgr Aleksandra Sobieraj oraz mgr Aldona Staszak.

Tekst: mgr Aleksandra Sobieraj

ul. Kaliska 2a, tel. (61) 43-60-515 fax (61) 43-60-829,
e-mail: sekretariat@zstio-wrzesnia.pl
internet: www.zstio-wrzesnia.pl
Sekretariat czynny od poniedziałku do piątku